onsdag 17 juli 2013

Hurra för bakmaskinen!

Sådärja, då har jag precis laddat min nya apparat för kvällen. I förrgår satte jag en grahamsdeg och vaknade på morgonen till doft av nybakat bröd. Det kändes riktigt fint. Brödet var en liten kub och det gick bra att pilla loss den lilla omröraren i botten. Det räckte till två dagars mackor i den här familjen, så nu har jag precis laddat den igen. Lite mer experimentellt den här gången, lite vetemjöl i botten och blandade grövre mjölsorter på toppen (lite graham, lite grovt rågmjöl och en skopa vetegroddar). Ska bli spännande att se hur det blir imorgon.

En sak jag funderar en del på är att fylla tiden med andra saker än konsumtion. Det är så himla lätt att bara glida iväg till något (o)lämplig köpcentrum en eftermiddag och glo på saker. Men varför? Sedan ungefär ett år tillbaka vägrar jag alla typer av glättiga tidningar. Det har helt klart inneburit att mitt köpsug blivit lägre. Dessutom vill jag undvika alla stressande ideal, både när det gäller min kropp, min klädsel och mitt hem. Jag är inte intresserad av att betala dyra pengar för att någon ska hålla upp ouppnåeliga idealbilder framför näsan på mig. Men, hur som. Dagen idag ägnades åt att åka till ett självplock och fylla en hink med jordgubbar. Barnen tyckte att det var helfestligt, och på eftermiddagen blev det fyra burkar jordgubbssylt och tre flaskor jordgubbssaft med vanilj, godaste saften som finns. Jag gillar det av flera anledningar. Barnen lär sig hur mat fungerar, vi gör något tillsammans som familj med ett gemensamt mål (sylt!), vi får äta/dricka riktigt bra grejer som smakar så som vi tycker om, och det blir lite speciellt när man äter söndagens rostade bröd och säger "det här är jordgubbarna som vi plockade". Dessutom blev det faktiskt till ett riktigt bra pris. Men det viktigaste tycker jag egentligen är aktiviteten som sådan, och vad vi inte gjorde istället. I brist på riktiga saker att göra fyller vi vår tid med lekar och hitte-på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar