lördag 17 maj 2014

Summer of (family) love

Hos Familjen Fri läser jag om filmen Summer of (family) love. Jag måste erkänna att recensionen inte lockar mig till att lägga två timmar av mitt liv för att titta på filmen, men texten får mig att tänka på sommar och semester med barn.

Som barnfamilj (hos oss är barnen 5 och knappt 3) är "vad ska vi göra på semestern?" en stor fråga, i viss mån ett stressmoment och kan definitivt vara en riktig pengaslukare. För ett par år sedan, när Smulan var 1 år kände vi viss stress. Vi hade ingen lust att lägga tiotusentals kronor på en charterresa, sol, värme och bad är inte min grej, vi hade ett med åren minskat förråd av äldre släktingar med stora hus att våldsgästa, ingen närstående med stort sommarhus i trevligt läge och vi saknade helt lust att införskaffa egen sommarstuga. Icke desto mindre kände vi ett behov av att "göra något" på semestern.

Lösningen blev Bettan. Bettan är en Kabe -82 modell Smaragd Grand de Luxe, d.v.s. en härligt brun husvagn som vår stackars klena bil nätt och jämnt orkar dra runt i landet. Vi är oerhört nöjda med Bettan. Hon kostade oss 22 500 kr plus cirka tusenlappen om året i skatt och försäkring. Vi har hittills valt att antingen stå hos familj/vänner med henne (jättesmidigt sätt att hälsa på folk) eller på camping. Vi har med framgång åkt till campingar några mil hemifrån, såväl som över halva landet.  Vi lagar mat och grillar i husvagnen, går och leker på lekplatserna, BADAR och spelar minigolf. Jättetrevligt och avslappnat för såväl stora som små, och ett semesteralternativ som kan bli oerhört kostnadseffektivt.

Vi är nu inne på tredje året med Bettan. Innan vi hade henne provade vi att hyra stuga ett år (på Österlen). Det kostade oss 5 500 kr för en vecka. Med den prisnivån så har Bettan betalt sig nästa år. Då bortser jag från att vi med största sannolikhet kan sälja henne för lika mycket som vi betalade plus att vi dessutom använder henne under mer än en vecka varje år.

Så sammanfattningsvis: Man ska ha husvagn!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar