torsdag 26 juni 2014

Fortsättning ekonomi

Som jag skrev förut så har jag, liksom många andra antar jag, en hel del funderingar över livet. Egentligen är ju tid den enda resurs vi har, och i dagens samhälle är den på många sätt utbytbar mot pengar (men absolut inte på alla!). Har du lite tid och mycket pengar kan du betala andra för att städa ditt hem, tvätta dina kläder, bestämma vad du ska äta till middag och plocka ihop din matkasse, lägga upp din träning (men ännu inte träna åt dig!) och köpa dina kläder.

Även på andra sätt är tid och pengar kommunicerande kärl. Jobbar man mycket får man (antagligen) mer pengar, men man har mindre tid. Går man ner i arbetstid får man mer tid till annat, men mindre pengar att röra sig med. Jag antar att det gäller att hitta balansen som man själv trivs med. Är arbetet verkligen det enda man brinner för, så kanske det är vettigt att lägga all sin vakna tid på det och istället betala sig ifrån saker man tycker är dötrista.

Själv funderar jag en del på det där... arbetet är inte det enda jag brinner för. Jag trivs mycket bra med mitt jobb, det har många poänger, men jag arbetar för att leva, inte tvärtom. Jag har många andra intressen som jag skulle vilja ägna mer tid åt. Framförallt vill jag ha tid att ta det lite lugnare, att dra ner tempot. En uppenbar fråga som inställer sig handlar ju då om hur mycket pengar jag behöver för att leva ett schysst liv. Istället för att slentrianmässigt göra av med allt som kommer in, och då självklart uppleva att jag egentligen skulle behöva arbeta ännu mer, så kan en ökad medvetenhet om pengar och konsumtion göra att jag ser vilket utrymme det finns t.ex. för att arbeta mindre, eller för att köpa andra saker som är viktigare för mig.

Som jag skrivit förut så känns inte modellen med passiva inkomster och early retirement extreme som något för mig. Däremot så finns ju många andra möjligheter. Jag har för avsikt att jobba deltid så länge jag har rätt till det, d.v.s. i vart fall tills min yngsta är 12. Det är 9 år kvar. Mitt yrke har ganska begränsade möjligheter när det gäller att starta eget, och arbetsmarknaden ser egentligen väldigt homogen ut. Min yrkesgrupp förväntas helt enkelt jobba så mycket det behövs för att dra runt verksamheten (eller som det så fint heter: förtroendearbetstid), men det utesluter inte att det kan finnas möjligheter att fortsätta arbeta deltid även därefter. Slantar på banken ger också möjligheter till tjänstledigheter i framtiden, t.ex. för att studera. Det ger möjligheter till inköp/uppgraderingar av fastigheten för att underlätta för hobbys och intressen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar