söndag 4 januari 2015

2015 är mitt sabbatsår

Jag är mästare på nyårslöften (och höstterminslöften är jag ännu bättre på trots att skolan är avklarad för många år sedan). Och sm mycket i mitt liv så bryr jag mig inte så mycket om vad jag vill när jag avlägger mina högtidliga förklaringar, utan är helt fast i vad jag borde.

Borde träna mer, borde äta nyttigt, borde vara ute mer, borde läsa mer god litteratur... och så går det ju som det går förstås, och stressen ökar eftersom jag både måstemåstemåste göra alla de där nyttiga sakerna, och inte orkarhinnervill och sen eftersom jag misslyckas och det är stress i sig att misslyckas, i alla fall för prestationsknarkande medelklassprinsessor.

2015 är därför mitt enda nyårslöfte att säga nej till så mycket som möjligt. Jag har ett tag gått och längtat efter ett sabbatsår. Jag föreställer mig att jag på mitt sabbatsår skulle börja med att ligga på rygg och göra så lite som mänskligt möjligt, och så skulle jag ligga där tills jag upptäckte vad jag saknade. Tyvärr är inte min situation sådan att det är realistiskt inom den närmaste framtiden, så därför tänker jag mig en minimerad variant vid sidan av arbete, hushåll och familjeliv. Välja bort så många måsten-borden som bara möjligt, dra ner allting till en miniminivå och skapa utrymme i livet. Syftet? Är att skapa tid och möjlighet att faktiskt för en gång känna efter vad jag har lust med, vad jag längtar efter, vad jag vill. Att ge autopiloten en match, och kanske för första gången i livet fundera på vad jag har LUST med. Jag ska försöka skriva lite här om vad jag väljer bort och varför, och förhoppningsvis om vad jag väljer till.

4 kommentarer:

  1. Ett sabbatsår alltså! Låter som en god idé! Spännande liksom, att se vad man kommer fram till!
    Kul att du lämnade kommentar hos mig så jag hittade till ditt krypin, många intressanta inlägg här!
    Och tonfiskröran du delade med dig av låter god!
    Fast min tonfisk tog slut innan det blev någon röra. Naturelt blev det, med gaffel direkt ur burken in i munnen! Gott det med! :)
    Trevligt sabbatsår nu då!
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar tonfisk! Tyvärr är jag den enda i huset som gör det, utom katten :-D

      Radera
  2. Låter spännande med sabbatsår. Jag försöker hålla datorfritt måndag-torsdag, vilket går relativt bra, det har givit mig mer tid till läsning och annat jag försummat.

    SvaraRadera